Hur går ett pass i Kundaliniyoga till...

Ett yogapass, en kriya, består av en serie kroppsställningar och rörelsemönster, andningstekniker, mantran (ljud eller sång) samt en avslutande meditation. Alla kan vara med oavsett fysisk kondition, ålder eller vighet. Man anpassar bara övningarna till sin kropps förutsättningar.
 
 
Varje pass/kriya i Kundaliniyoga är "designat" för ett särskilt ändamål. T.ex. immunförsvaret, mer energi, mot stress osv. 
 
En Kriya har sen bestämda ordning på rörelser, med bestämda tidsangivelser och vila där emellan. Detta för att Kriyan ska ge den upplevelsen eller hjälp som man eftersträvar.
 
Det lär finnas över 8000 olika pass så det finns alltid något nytt att pröva.

 
En kriya är uppbyggd med:
 
Intoning
Man börjar med att tona in med ett mantra. ONG NAMO GURU DEV NAMO. 3 ggr.
Detta för att ge sig själv en mental signal att fokusera på yogapasset.
 
Uppvärmning
Därefter gör man oftast några enkla uppvärmningsövningar.
 
Yogaövningarna
Nu börjar själva passet som kan bestå av 3 – 30 övningar beroende på syftet med passet.
 
Vila/avslappning
Sen kommer vilan som är en viktig del av passet, det är då som effekterna av yogaövningarna integreras i kroppen.
 
Meditation
Meditationen är en integrerad del av passet. Ibland finns en given meditation, i andra fall väljer läraren/du själv någon av de hundratals meditationer som finns att välja mellan. Meditationen kan bestå av andningsövningar, sång, mantran, handställningar eller flera av dessa samtidigt.
 
Uttoning
När passet är över för man ihop händerna och tonar ut med mantrat SAT NAM  3 ggr.

Kommande träffar

2024.04.25
YogaÅsa har SEAMYoga

2024.04.30
Valborgsmässoafton

2024.04.30
YogaÅsa har SEAMYoga





Kundalini Research Institute

Institutet för Medicinsk Yoga

Yoga är underbart!

Kundaliniyoga kan vara jobbigt, men ALDRIG skarp smärta. Lär dej lyssna på kroppen innan Du t.ex. utvecklat utmattningsymtom och stress.
VÅGA YOGA